Sunday, November 11, 2012

PARFUMUL FLORII DE NOIEMBRIE- LANTUL CRIZANTEMELOR ALBE




In noiembrie s-a nascut nana mea, cea care a avut grija de mine de cind m-am nascut, pina s-a stins la 91 de ani.

Imi aduc aminte ca imi povestea despre parfumurile ei preferate(se nascuse in 1912) si datorita povestirilor ei intotdeauna am avut impresia ca am trait in 3 secole-sec.19 pe care il descria f colorat din amintirile tatalui ei si mobilele alese pentru nunta de la expozitia de la Vienna(facute manual la sfirsitului secolului 19-de mahon cu incrustatii de sidef), secolul 20 si 21 in care am intrat.

Petrecindu-si toata adolescenta si tineretea in Franta la pension si apoi la facultatea din Grenobles, ii placea sa haladuiasca prin munti impreuna cu prietenii ei chinezi. 

Intotdeauna cind respir aerul de munte curat imi imaginez ca inhalez bucuria acelor zile fara grija- in noiembrie muntii miros a iarba umeda si flori strivite sub copitele caprioarelor ce se pregatesc de iarna.

Un parfum ce imi evoca aceste imagini si mirosuri este "China wild chrysanthemum fragrance".
 
Iubirea vietii ei, sotul sau drag ce s-a stins la numai 27 de ani de tuberculoza, ii daruia un parfum ce nu se mai fabrica de mult"Ocean Bleu" de la Coty. Am incercat in zadar sa fac rost de el.....

Cind implinisem deja vreo 5 ani nana mi-a dat acces la cutia ei cu minuni.

 Printre nasturi de sidef, ata de argint, pilule cu laudanum si hirtie fina ca aripile unui flutur din matase si pudra de orez, am gasit o cutie a unui parfum pe care il folosise dupa ce se casatorise, un parfum suav cu note usor senzuale ce se mai simteau inca prin cutia de lemn sculptata de mina-este vorba despre "L'heure bleue" de la Guerlain.

Si acum acum am in nari mirosul amestecat al copilariei, alcatuit din frinturi de pudra de orez, perle si "L'heure bleue"...daca zinele miros, atunci acesta este mirosul lor.

In momentele in care nana isi aducea aminte de anii studentiei si dansurile salbatice de jazz si foxtrot din cafenelele pariziene, atunci imi spunea ca parfumul preferat al perioadei respective  a fost "Mitsouko" de la Guerlain...in mintea mea numele acesta oriental si misterios parea un amestec de parfum al celor "1001 de nopti" cu misterioasele gheishe.

Notele de virf (am facut research pe net) de bergamota si trandafir lasa loc celor de mijloc din iasomie, piersica si spices ca la sfirsit sa ramina notele lemnoase de muschi de stejar si feriga.

Luna noiembrie ca si toamna, nu imi plac. Amintiri cu miros de copilarie navalesc peste mine si ma leaga cu lantul durerii de crizantemele albe din sufletul meu...(in Japonia crizantemele albe sint semnul doliului)
 
Parfumul florii de noiembrie este o initiativa a Mirelei

 cybershamans (karmapolice) / CC BY-NC-ND 3.0
Share/Bookmark

21 comments:

Am avut si eu acces la cateva cutiute cu comori din alte timpuri, le-am inhalat parfumul si le-am pastrat amintirea.
Frumos articol, frumoasa incheiere.

am simtit toate aceste parfumuri descrise de tine dar mai ales,am simtit-o pe Nana ta care imi aminteste de bunica mea si ea nascuta in 1910...povestile bunicii mele despre acele alte timpuri m-au facut ca si azi sa iubesc parfumul timpului trecut...
amintirile au categoric miros,mereu am spus asta si lucrul asta nu poate fi decat o binecuvantare cand amintirile sunt frumoase...
pentru fiecare dintre noi aceasta luna are un parfum anume si e minunat ca el este atat de diferit...
ma bucur mult ca te-ai alaturat Povestii noastre si sper ca nu doar azi...

ah pandi ce frumos m-ai simtit...

Mi-ai spus că ai scris cu lacrimi în ochi povestea...Dar să știi că și eu am citit-o cu lacrimi în ochi! Atâ de frumos și sensibil ai scris, încât e imposibil să nu te creadă oricine că ai iubit-o nespus pe cea care te-a crescut și te-a iubit, la rându-i. Și poveștile ei de zână, și ”pudra de orez, perle si "L'heure bleue"...daca zinele miros, atunci acesta este mirosul lor!” Sigur acesta e mirosul lor, ador L'heure bleue și îl asociez cu mireasma serafică a înserărilor senine , pline de pace.
Minunată postarea ta, mulțumesc frumos! :)

Povestea ta m-a adus intro lume pe care n-am cunoscut-o decat din filme si carti, povestea ta mi-a amintit de matusa mea preferata care a fost guvernanta intro familie ce s-a mutat pe alte meleaguri.
Iti multumesc.

@mirela- eu iti mutumesc pentru ca mi-ai dat ocazia sa o onorez
@g1b2-ei traiesc in povestile noastre, sint vii in inimi

Sun convinsa ca Nana ta a fost o femeie deosebita care si-a trait tineretea aproximativ în aceeasi perioada cu mama mea, diferenta între ele fiind doar de 10 ani! Nu numai tu ai avut acces la cutiuta ei ci si eu si unele din parfumurile descrise de tine mi-a adus aminte de o sticluta goala de parfum pe care mama o pastra în sifonier, nici o data spunanu-mi motivul! Probabil un secret ai ei bine "ascuns"!
O duminica frumoasa sa ai!

@Minnie-ce frumoss...mai stii cum se numea?

Amintiri frumoase, totuși, deși noiembrie caută să le înghețe...
O săptămână caldă!

câte amintiri în aceste câtva rânduri... bucurii, tristeti, parfumuri, crâmpee de copilarie, everfescenta tineretii, toate concentrate aici, în postarea ta plina de sensibilitate.
Nana ta traieste înca în amintirile tale si acum, o cunoastem si noi pe distinsa doamna. Incântata de cunostinta!

frumos spus draga carmen, multumesc
@innerspace-si tie

ai o nominalizare la mine pe blog la One Lovely Blog Award...
sigur,nu esti obligata sa raspunzi decat daca iti face placere :)

sincronicitate..tocmai iti raspundeam pe blogul tau pup

Parfumuri rare si amintiri dulci ce vor ramane in sufletul tau mereu! Si eu am vorbit despre o floare rara!
O saptamana minunata!

Articolul tau, atat de plin de nostalgie si sensibilitate se leaga in mod curios de un articol al meu, scris tot pentru Povestea parfumata gazduita de Mirela.
Citeste-l, macar prima parte. Ai sa vezi despre ce este vorba. E interesant cum se leaga lucrurile...
http://dragosteoarba.blogspot.ro/2012/08/anii-20-art-deco-si-parfum.html
Articolul poate e si un fel de comentariu mai amplu la articolul tau de azi.
Mi-a placut articolul. Poate mai participi si alta data la Poveste. Noiembrie nu-mi place nici mie. Poate doar fiindca acum se gasesc multe crizanteme. :)
O saptamana minunata sa ai!

Adica,voiam sa spun ca doar pentru crizanteme ar putea sa-mi placa noiembrie, macar putin :) Am gresit putin acolo :)

multumesc lolita pentru vizita
elly m-ai distrus

O incursiune fantastica in trecut! Citind, retraiesc momente pe care le credeam uitate...
Din povestiri precum a ta reusim sa cunoastem “fragmente de istorie” mai corect decat cand o citim in cartile de istorie, pentru ca putem "tese" mai multe informatii venite de la cei care au trait intr-o epoca sau alta.
Viata fericita!

Parfum intensificat cu fiecare adiere a vantului, cu fiecare pas facut pe munte. In padure, acolo unde toate sunt la locul lor si toate se evidentiaza si se completeaza.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites